MAJESTEETLIK MARKII
Raske on kirjeldada eufooriat, mis pärast 42 päeva ookeanil seilamist maad nähes valdab. Värske toit, poed, restoranid, pesumaja – neist olime pikalt-pikalt unistanud. Vaevalt suutsime oma käristust tagasi hoida. Kui olime veendunud, et ankur ilusti peab, pumpasime kummipaadi täis ja läksime maale. Ees ootasid Markii saared.
Ja siis saime aru, kui metsikusse kohta olime jõudnud. Siin ei ole klassikalises mõttes ühtegi sadamat. Kõikjal tuleb ankurdada. Nii ei ole ka ootuspäraseid sadamateenuseid – vesi ei voola voolikust, elekter ei tule pistikust ning dušš ei oota kaldal. Mõnes ankrukohas saab magevett, teises on pood ja kolmandas internetiühendus, kuid kunagi pole kõik kolm korraga.
Nuku Hiva
Pärast kuute nädalat merel ankurdasime Nuku Hival, Taiohae lahes. Taiohae laht on purjetajate seas populaarne paik. Kummipaatidele mõeldud sadamasilda kutsutakse küll purjetajate foorumites “national disgrace”, aga pärast pikka ookeanisõitu sobib kõik. Sadamas tervitas meid Kevin – ameeriklane, kes kunagi meile sarnaselt sinna purjetas, leidis aga armastuse ning nüüd peab Nuku Hiva Yacht Service’t. Tema abiga saime kohalikult külamehelt keevitusega abi ning ära pestud kuue nädala pesu. Kusjuures masinatäis koos katuse all kuivatamisega maksis ca 20€. Kuivatamine võttis kõrge õhuniiskuse tõttu küll kolm päeva ja vist päris kuivaks ei saanudki.
Nuku Hival külastasime lisaks Taiohaele ka kõrvallahte Daniels Bay-d. Seda kahel põhjusel – sealt saab alguse ilus matkarada Vaipo koseni, mis on Polüneesia kõrgeim (350m). Teisalt on see veemagestajata purjetajatele üks kahest kohast saarel, kust saab joodavat magevett. Matka alustasime ühel varahommikul enne põrgukuumuse saabumist. Õhuniiskus ja temperatuur olid Markiidel niivõrd kõrged, et ainuüksi arvuti taga trükkimisest hakkas keha higistama. Kusjuures, ametlikult on neil siin talv. Enne matkale asumist saime kohaliku käest kaks hoiatust – matka esimesel poolel on palju palmipuid ja tuleb jälgida, et kookospähel pähe ei kuku. Teisena hoiatati langevate kivide eest kose juures kuna mitu päeva oli just sadanud. Matk oli mitmekülgne ja ahhetama panev. Jalad said korralikult märjaks ja mudaseks, sest mitu korda tuli ületada jõge. Kose juures sai võetud üks korralik mudavann. Tavapäraselt on seal vesi selgem, aga vihm oli kõik muda üles keerutanud.
Olmest
Igapäevased olmehinnad on kogu saarestikus isegi Eestist tulijale üsna soolased. Seda põhjusel, et pea kõik tuleb saarele importida. Kohalikust kraamist leidub külluslikult mangosid, kookost, pomelot, banaani, värsket tuunat (4€/kg) ning prantslastele kombekohaselt küpsetatakse ka saia. Suuremaid saari külastab kord nädalas varustuslaev Tahitilt. See toob nii kütuse, turisti kui ka muna. Rest mune (30tk) maksis 21€, kilo viinamarju 15€, 0.33l purk õlu 4€, pudel veini (ja mitte head) maksis 20-45€. Kartuliga võis suures pildis arvestada nii, et kahe eest maksid euro. Värske kraam (nii vähe kui seda oli), sai otsa kas sama päeva õhtuks või järgmise päeva hommikuks. Oma esimesed tomatid saime rohelistena Ua Pou saarelt 44 päeva hiljem kui ookeanil oma viimase nahka pistsime. Magevee toomine pardale aga tähendas oma väikse kummipaadiga 5l kankudes 100l kaupa toomist. Pardal kasutame magevett ca 10l päevas – 4l joomiseks, ülejäänu toidutegemiseks ning nõude ja enda loputamiseks pärast mereveepesu.
Saarestiku suursponsor oleks justkui Toyota, sest 90% autodest on kastiga Hiluxid. Kusjuures üsna uued ja väga korrektselt läikivad. Olenemata sellest, et kaste on palju, siis nii nagu Eestimaa väikesaartel neis aegajalt ikka sõidetakse, siis siin on see keelatud. Oluline on aga mainida, et mööda teid saarte kõikidesse küladesse ei saa. Tihti avanes vaatepilt, kus hüti kõrval katuse all olid kõrvuti väike mootorpaat ja auto – kuhu ei saa ühega, saab teisega. Samas, peab ütlema, et vaatamata sellele, et Prantsuse polüneeslased on läbi ajaloo tuntud kui mererahvas ja eriti oma looduslike navigeerimisoskuste poolest, oli kohalik pilt üsna merekauge. Jah, oli kalamehi. Kooli kehalise kasvatuse tunde tundus sisustavat sõudmine. Aga mitte ühtegi kohalikku purje – ei väikest, ega suurt. Ja samas – millised looduslikud tingimused!
Fatu Hiva
Nuku Hivalt seilasime edasi Fatu Hivale. Seal elas kunagi koos oma naisega Norra antropoloog ning seikeja Thor Heyerdhal. Ta triiv-seilas 1947 aatal Kon-Tiki parvel Lõuna-Ameerikast Prantsuse polüneesiasse, Raroia atollile. Tema seiklused on meid mõlemat läbi elu inspireerinud. Fatu Hiva ankrupaik oli seni meie vaieldamatult ilusaim ja imposantseim. Hanavave külas matkasime taas koseni, kus seekord saime päriselt üle kaheksa nädala ühe korraliku magevee vanni. Vann oli muidugi hingematvasse ilusse maetud. Käisime ka teiste purjetajatega ühe kohaliku pere juures õhtust söömas, kust pakiti toit kaasa ka veel järgmiseks päevaks. Kohalike (külalis)lahkus oli üldse piiritu. Mangot ja pomelot sai küsides kõigilt rohkem kui soovid. Fatu Hival leidsime mehe, kes meile matšeetega kookospähkli metsa all lahti tegi. Hiva Oal mehe, kes meile kala tõi. Ua Poul mehe, kes suvikõrvitsaid ja kurke kasvatas ning meilegi mõne müüs. Enamus suhtlust toimub prantsuse-inglise ja kehakeele segus. Kõik teretavad teineteist ja naeratavad teineteisele. On tunne, et oled hoitud.
Hiva Oa
Järgmine peatuspaik oli meie jaoks Hiva Oal, Hanaiapa külas – ilusaimas, kus Markii saarestikus viibisime. Seal polnud poodi, pangaautomaati ega miskitmuud linna moodi, kuid see oli värvikirevas õieehteis. Üheks päevaks rentisime kohalikult perelt auto ning sõitsime saare pealinna Atuonasse. Saarel veetsid märkimisväärse osa oma elust ka maalikunstnik Paul Gaugin, kes kusjuures väidetavalt aitas ka Panama kanalit ehitada ning Belgia muusik Jacques Brel, kes sarnaselt meile saabus saarele purjekal. Neile on pealinnas pühendatud väike majamuuseum ning mõlemad puhkavad saarel oma viimset und. Polüneesias on väga levinud ka Tikid – pool mehe, pool jumala sarnased kivikujud. Kõige varasemad neist on pärit 13 sajandist. Neil on spirituaalne ja müstiline tähendus. Külastasime neist mitmeid, kuid meeldejäävaim ilmselt õnnelik tiki, kes naeratas. Tavapäraselt nad kõik tõsised ja mõjuvad aukartust äratavalt.
Ua Pou
Saarestikule pani meie jaoks punkti Ua Pou. Seda kirjeldab päikse poolt ära kõrvetatud kuivus – justkui siili okkaline maastik. Meile tähendas Ua Pou natuke rohkem nö kodus olemist ja paaditöid enne järjekordset ülesõitu. Igapäevaseks lemmikuks kujunes üllatavalt ühes armsas kohvikus vaniljejäätis ja espresso.
Markii saarestikku jääb hinges kirjeldama tunne, et sõnadest ei piisa. Piltidest ei piisa. Videodest ei piisa. Sealne loodus oli oma mitmekihilisuses, tonaalsuses ning puutumatuses ikka niivõrd võimas, et lahkumine oli päriselt kurb. Tekkis ühe peatüki sulgemise tunne. Tunne, et ei tea, kas kunagi veel leiab tagasitee sinna muinasjutumaailma.