PANAMA
KAHE OOKEANI VAHEL
Panama ühendas meie jaoks kaks ookeani. Ühelt poolt Atland, mille lainetel sai maitsta nii Prantsuse Guajaana džunglihõngu segatuna Amazonase jõgikonnaga kui ka Kariibimere saarte võnkeid. Teiselt poolt – suur sinine Vaikne ookean. Ühenduslüliks Panama kanal.
Shelter Bay sadam
Saabusime Panamasse ööpimeduses, kus sai maha peetud korralik “tankeri tango” ehk läbi manööverdatud kõikide nende mürakate kaubalaevade vahelt, kes parasjagu reidil oma kanali läbimise järjekorda ootasid. Siin näitab üleilmne kapitalism oma kõige koledamat nägu. Hind selle eest, et nad ümber Lõuna-Ameerika ei pea sõitma, on krõbe – kuni 300 000 dollarit. Olime nädalasest sõidust väsinud ja sildusime Shelter Bay sadamas esimesele vabale kohale. Shelter Bay nimi muideks tuleb sellest, et see on paik, kuhu varjuda orkaani hooaja eest. Nimelt sinnani see kreisisus ei jõua. Hommikul tervitas meid kohalik sadamakapten, kes oli pärit hoopis Uruguaist, kuid armus siin oma töösse ja jäi paikseks. Armastust oma töö vastu õhkus temast igapäevaselt hommikust õhtuni. Ta lõi sadamas miljöö, mis pani iga paadi ja inimese sadamas tundma nagu kodus. Siinkohal kiidame ka oma sadamakaptenit Laurit Lennusadamas, kes täpselt sama väärikalt hoolitseb nii omade kui külaliste eest.
Kanaliagent Roy
Veetsime seal mitu nädalat, oodates oma järjekorda kanalisse pääsemiseks. Nii pikk aeg annab võimaluse ka inimesi tunda saama. Meie esimene ja kõige usaldusväärsem kohalik kontakt oli meie kanali agent Roy. Nimelt on kanalit oluliselt mugavam läbida kui kõik bürokraatilised toimetused teeb inimene, kes on selles tegija. Lisaks annab agendi kasutamine võimaluse tasuda kanali eest ülekandega, mis tähendab, et ei pea kõrge kuritegeliku indeksiga linna pealt erinevatest pangaautomaatidest taksoga sularaha kokku ajama. Olime temaga ühendust võtnud juba nädalad varem ning tema kiire ja professionaalne suhtumine andis hea kindlustunde – kaikohad sadamates broneeritud, sisse-ja väljakirjutused riiki tehtud, kanali läbimisaeg fikseeritud, paadi mõõtmine korraldatud, parimad restoranid ja vaatamisväärsused soovitatud jne. Nagu ta ise ütles “I am the best agent in Panama!”
Paadinaabritest
Kõikide ookeani ületuseks vajalike paaditoimetuste kõrvalt jäi sel korral sadamas aega ka tutvuda paadinaabritega. Ühel pool noorpaar, kes oli just jäänud beebiootele ning panid parasjagu oma purjekat müüki. Teisel pool üksinda seilav endisest lennukipiloodist vanem mees, kellel siht jõuda Uruguaisse, kusjuures marsruudiks Kariibid, Assoorid, Portugal, Kanaarid, Roheneemesaared jne, sest nii on ilmasüsteemid hõlpsamad – toetavad tuuled ja hoovused. Ta putitas parasjagu igapäevaselt oma mootorit. Ta hääl oli vaikne ja malbe ning ta nautis igal õhtupoolikul pimeduse saabudes paadi kokpitis üht jointi. Justkui istudes verandal, et nautida seda mahedamat õhku. Oli tunda, et tal on aega – paat oli kasvanud ääreni karpidesse ning ta kõnnak ja olemus olid täis rahu. Ja siis üks teine mees, kes elas paadis kuivdokil. Tuli välja, et ka tema on endine erapiloot – sõidutanud Lähis-Idas printse ja oligarhe, kellest üks oli talle andnud ka oma paadi, sest ei vajanud seda enam. Varasem kokkupuude mehel paatidega puudus – nüüd ta seda siis seal putitas. Iganädalastel muusika laupäevadel oli ta aga alati kohal oma kitarriga.
Paadi mõõtmine
Kanali läbimiseks on vajalik ka paadi mõõdistamine ja kontroll. Protsessiks tuleb pardale mõõtja – korrektne keskealisest mehest ametnik, paberite, kaustikute, raadiosaatja ja helkurvestiga. Kuna meie paat oli eelmise omanikuga kanali läbinud ja seetõttu olemas ka “Ship identification number”, siis täpsustati vaid meie spetsifiilisi soove ja muutusi paadi juures. See omakorda tähendas, et aega jäi justkui üle ja suurem osa küsimustest mõõtja poolt oli suunatud meie naissoost madrusele, kellel juuksed plaatinablondid. Ilmselt kõige heledamad, mida kohalikud üldse näinud. “Are you a movie star?” “You look like Dolly” “Would you like to come to dance with me?” “Come sit next to me.” Ehk rohkem “mõõdistati” teda kui meie paati.
Kanali läbimisest
Kanali läbimist alustasime ühel varahommikul poole nelja ajal. Iga detail on bürokraatia tipptasemini läbi mõeldud ja raha küsitakse samuti igal sammul. Läbimiseks peab pardal olema neli otsade eest vastutavat inimest, kapten ja kohalik advisor. Kuna olime parasjagu kolmekesi, siis tulid meile otsade peale appi eelpool mainitud endised piloodid. Kui inimesi ise ei leia, on võimalik ka palgata ”professionaalsed” otsatüübi, kelle eest peab tasuma 125 dollarit/inimene, kuid kes ei pruugi olla üldsegi mitte osavad. Samamoodi on vajalik rentida suured vendrid ja neli teatud pikkuse ja jämedusega otsa.
Advisor tuleb ja lahkub pardalt teise paadiga. Roy oli meile sõnad peale lugenud, et tema eest tuleb hästi hoolt kanda. Tal peab olema kindlasti kinnise korgiga pudelivesi. Talle tuleb pakkuda teed ja kohvi ning süüa. Kui süüa ei paku, on tal õigus tellida see endale paati ning selle kohale toomine maksab jällegi sadu dollareid. Meie advisor oli noor – nii vanuselt kui ka oma ametis, temast kiirgus ebakindlust ning ta oli väga valiv. Pakkudes talle erinevaid variante jookideks, saime vaid vastuseks “I will tell you what I want and when!” Olgu. Kui olime juba pool päeva kanalit läbinud, siis uuris ta, et kas meie tiigipuust pinkidele oleks võimalik ka padjad saada, sest ”noh, istuda on ju ebamugav.” Padjad olid meil aga parasjagu seotud päiksepaneelide kaitseks, sest lüüsides visatakse kõrgelt raskusega otsad, mis võivad lõhkuda kergesti purunevaid paikasid. Andsime talle siis väikse padja, mis tavaliselt hoopis meie päid hoiab. Oma põhiülesandega – lüüsides kapteni juhendamine – aga ta väga hakkama ei saanud. Ta instruktsioonid olid segased ja mitmeti mõistetavad, mis viisid isegi korra ebameeldiva füüsilise kontaktini, ühe vendri lõhkumiseni ning ühe reelinguposti kõveraks minemiseni. Ühes lüüsis otsustas ta meie seotud sõlmesid paranda. Küll aga kahjuks valeks ning pidime ta töö ikka ise üle tegema.
Suures pildis oli kanali läbimine ikkagi põnev ja erakordne kogemus. Kanal koosneb kolmest lüüsikompleksist, mida ühendab merepinnast 26m kõrgemal suur Gatuni tehisjärv. Mõlemi ookeani veetase on sama, kuid lüüse on vaja, et tõsta paat järveni ja siis uuesti alla. Esimeste lüüside läbimiseks olime seotud parve kahe teise purjekaga, kuid kahes viimases olime poordis ühel kanali tuuripraamil. Jah, kanali saab läbida ka ekskursioonina ning lüüside juurde on ehitatud ka turismikeskused, kus sadu inimesi ostab pileti, et jälgida paatide läbimist. Praam oli täis Ameerika pensionielaisi kruiisituriste, kes läbisegi pommitasid meid sadade küsimustega. Kust tuleme? Kuhu läheme? Kas tõesti olete kogu tee purjetanud? Kui kaua olete seilanud? Kus see Eesti ikkagi asub? Olime järjekordne vaatamisväärsus nende suurel kruiisil. Irooniline oli ka see, et noormehed, kes praamil töötasid ja pidid meie otsad vastu võtma, ei saanud kordagi scrollimise kõrvalt õigeaegselt tööpostile, mistõttu tegid nende töö ära samad turistid. See oli neile paras väljakutse, kuna põlvedes polnud nõtkust kummardamiseks ja käedki ei tahtnud enam koostööd teha. Saime aga üheskoos alati hakkama!
Ahoi, maailmarändurid!
Pärast 16 tundi kanalit jõudsime Panama City pilvelõhkujate kõrval olevasse sadamas. Ootamatult kostis paadisillalt aga puhtas eesti keeles “No tere, maailmarändurid!” Olime ehmunud – esmalt tundus, et kanali läbimise tähistamiseks võetud pits rummi on peast täitsa segi ajanud. Ent varsti saime aru, et tegemist on meile tuttavate eestlastega, kes töötavad ühel teadusjahil, mis parasjagu just samas sadamas pesitsemas. Ühel laupäeval kostitasid nad meid korraliku klassikalise šašlõki ja saunaga. Naljakas, et eestlane otsib isegi riigis, kus iga päev on hingematvalt palav veel kuumemat ruumi, kus higistada. Ja ühtäkki õue kuumus polnudki enam nii piinav.